עמותה ישראלית למטפלים
במשחק בחול (ע.ר. 580588598)

יום עיון ׳על הייחודיות של המרחב הטיפולי במשחק החול – התבוננות בבלתי ניתן להגדרה׳

אנחנו שמחים להזמינכם ליום עיון בנושא ׳על הייחודיות של המרחב הטיפולי במשחק החול – התבוננות בבלתי ניתן להגדרה׳

יום העיון יתקיים ביום ששי, ה-3 במרץ 2017, בסמינר הקיבוצים,
תל אביב דרך נמיר 149, אולם 70, בין השעות 9:00-13:00.

התכנית:

8:30-9:00     התכנסות והרשמה

9:00-9:15     מיכל טרודרט, יו"ר ISTA: דברי פתיחה

9:15-9:45     מיכל טרודרט: הפואטיקה של המרחב וארגז החול
הרצאה זו תעסוק בייחודיותו של הטיפול במשחק בחול, כמרחב לאינטימיות וחלימה בהקיץ. בספרו "הפואטיקה של המרחב" חוקר הפילוסוף הצרפתי גסטון בשלאר (Gaston Bachelard 1884-1962) מיכלים ומרחבים שונים לחלימה בהקיץ. מתוך דיאלוג עם בשלאר, נבחן את חדר הטיפול כמיכל לסודות ולמסתורין וכפינה חבויה לנפש. נדון בתפקידו המכריע של המיכל הטיפולי בשיקום מקומו של העולם הפנימי בעידן האינטרנט, הריאליטי והסמרטפון, עידן בו האינדיבידואליות והפרטיות נרמסות על ידי הטכנולוגיה של המדיה.

9:45-10:30     דר׳ רובין צייגר: קו-טרנספרנס והמרחב השלישי: לברוא עולם משותף של טרנספורמציה.
הצגה זו מאירה את התרומה הייחודית של טיפול בארגז חול  כתהליך טרנספורמטיבי משותף  של המטופל והמטפל.  יונג ‪ ואחרים תרמו את  מושג "המרחב השלישי" בין אנליטיקאי למטופל,  בו מתרחשת טרנספורמציה.  בראדויי  משתמשת במונח "קו-טרנספרנס"  להדגיש תהליך של טרנספורמציה וטרנסנדנטיות שהמטפלים הנם שותפים בו. הדיון יעסוק בדימויים בארגז החול שפורצים את הגבולות  בין המטופל למטפל .

10:30-11:00   הפסקת קפה וכיבוד

11:00-11:45   דר׳ מרק בורץ: דימויים וסמלים של הרס וקונסטרוקציה באלכימיה ובמשחק בחול.
נראה כי העבודה עם חלומות והעבודה עם משחק בחול דורשות דגשים שונים. החלום, עם המבנה הנרטיבי שלו, דורש מאיתנו להיות מצוידים בידע ובהבנה של המיתולוגיה והערכה כלפיה. לעומת זאת, הטרנספורמציה של הנפש ע"י יצירת דימויים אשר משתנים מעולם חול אחד לאחר, דורשת מאיתנו הבנה של האלכימיה והערכה כלפיה. בהרצאה נחקור כיצד הרס וקונסטרוקציה הנם הכרחיים הן לאופוס האלכימי והן לטיפול במשחק בחול. כדי להגיע לאינדיבידואציה, האגו צריך לוותר על מרכזיותו ע"י אינטגרציה של הצל וחיבור עם העצמי וה- numinous (הנשגבים). לסיום, נחקור כיצד המרחב הפתוח והמוגן של הטיפול במשחק בחול מנחה תהליכים אלה בדרך מכושפת, כך שהן המטופל והן המטפל מסוגלים לחזות ולחגוג את יכולת ההחלמה הטבועה בנפש .

11:45-12:30   רנה פורת: המיכל הטיפולי והתפתחות הציר סלףאגוסלף בתהליך הטיפולי במשחק בחול.
הרצאה זו מתמקדת בהצגת המושג סלף – אגו – סלף של אריך נוימן , שמתאר את ההתפתחות הפסיכולוגית באמצעות היחסים בין הלא מודע והתודעה במהלך חיי היחיד. נוימן כתב על חשיבות הקשר הפרימארי אם-ילד כבסיס להתפתחות קשר חי וקבוע של האגו עם הסלף. קשר פרימארי פגוע גורם לפתולוגיות קשות, כשאחת מהן היא התפתחות של אגו חירום. נוימן מציין שבטיפול במי שחווה קשר פרימארי פגוע חשוב לאפשר חווית הכלה אימהית רצפטיבית, קבועה ובטוחה. דורה קאלף מדגישה בשיטת "הטיפול במשחק בחול" את חשיבות המיכל הטיפולי   כ"מרחב חופשי ובטוח" , המאפשר ביטוי סימבולי של העולם הפנימי ותהליך ריפוי והתפתחות. בהרצאה תוצגנה דוגמאות טיפוליות המבטאות את חשיבות הבנת הציר סלף-אגו-סלף   בתהליכי השיקום, הריפוי וההתפתחות הנפשית וביחסי המטפל – מטופל.

12:30-13:00   דיון ושאלות

 

המרצים

מיכל טרודרט – יו"ר ISTA  ומרכזת תכנית ההכשרה במרכז ללימודי טיפול יונגיאני במשחק בחול בירושלים. פסיכולוגית קלינית ואנליטיקאית יונגיאנית מדריכה, חברה במכון הישראלי לפסיכולוגיה יונגיאנית (IIJP).

דר׳ רובין צייגר – פסיכולוגית קלינית, פסיכותרפיסטית יונגיאנית, מטפלת במשחק בחול, קליניקה פרטית ברמת בית שמש ובכפר הרואה.

דר׳ מרק בורץ – פסיכולוג קליני, פסיכותרפיסט יונגיאני, מטפל במשחק בחול. קליניקה פרטית כפר סבא.

רנה פורת – פסיכולוגית, אנליטיקאית יונגיאנית בכירה, ממייסדי האגודה הישראלית למשחק בחול. חברה במכון הישראלי לפסיכולוגיה יונגיאנית (IIJP). מטפלת, מדריכה ומרצה בארץ ובעולם.

 

דמי רישום

דמי רישום בהרשמה עד 15.02.17 – 140 ש"ח
לאחר מועד זה – 160 ש״ח
פרטי תשלום ראה בטופס ההרשמה

 

ההרשמה

להוריד טופס הרשמה ליום העיון של ISTA